H E L É N

Direktlänk till inlägg 19 januari 2018

Update: Första inlägget på 2018 + om sjukskrivningen

Av Helén - 19 januari 2018 21:00

Hello! Hoppas ni har det bra! 

Mycket har hänt sedan sist, tro det eller ej, så därför tänkte jag göra en update på hur det har gått och hur jag mår.


För de som missat är jag just nu sjukskriven för utmattningssyndrom och stress och har varit det i 2 och en halv vecka.

Jag hade tänkt dela med mig lite av hur det känns och allt mest för att infromera och ha så jag kan kolla tillbaka och se.

Jag vill inte hamna här igen men jag vet att det är så lätt att göra det och det är väldigt stor risk för att jag kan hamna här igen.


Om man kan sammanfatta dessa 2 veckorna på ett sätt så skulle det vara: Väldigt upp och ner.

Jag mår ju bra just den här dagen, men det kan skifta exakt på minuten.

Vissa dagar har jag bara vaknat upp och känt att "Det här är en dålig dag" och så har jag inte kunnat göra så mycket mer åt det.

Vissa dagar har varit bra men då har jag istället gjort för mycket så att jag inte kan göra någonting i flera dagar framöver. Oftast när jag har bra dagar glömmer jag bort att jag är sjuk och tror jag kan klara av exakt lika mycket som när jag var frisk, och till och med lite till. Det har nog egentligen varit det svåraste under dessa veckor, att acceptera att jag inte orkar med allt jag vill just nu och att jag inte orkar med vissa grejer mer. 


Jag har verkligen kommit till insikt i vad som egentligen är bra för mig, och vad som jag bara borde sluta med eller hålla mig undan. Under flera år har jag bara låtit mig själv göra vissa saker eller låtit vissa personer vara en del av mitt liv som egentligen mer skadar mig än ger mig energi. Jag har lärt mig vilka människor som jag förtjänar och som förtjänar mig, och även att säga nej. Det är något av det viktigaste man måste lära sig för att kunna må bra. 


Dessa 2 och en halv veckor har snarare känts som 1 och en halv månad för jag känner att jag har fått ut mer av att vara sjukskriven än när jag var "frisk!. Jag har enbart gjort det jag tycker är kul, varit med personer jag tycker om under hela Januari. Allt har bara gått så fort, men ändå så långsamt, och det har varit skönt. Det har verkligen varit skitskönt att vara sjukskriven och bara släppa det. Att bara släppa taget om allt var ångest innebar och bara få ta ett break. 

Självklart är det ju så att ens ångest försvinner inte bara för att man släpper taget om att hålla upp en fasad, jag har haft och har ångest var och varannan dag men det är inte lika jobbigt som det var i December då det hände för mycket runt omkring mig samtidigt som jag bearbetade allt jag hade varit med om 2017. Skolan, slutbetyg, jobb, student, jobb heltid, körkort och sen pang med jobb igen. Har säkert tjatat om det tidigare men det blev bara för mycket och jag kände det redan 1 och ett halvt år tidigare. 


Idag tänker jag ofta tillbaka och tänker att: Om jag hade gjort det här och det här så hade det inte blivit såhär, bla bla bla. Det är dock så onödigt att tänka så. Även fast jag stannade upp mitt i livet, nu menar jag verkligen mitt i livet för jag är 19 år och har så mycket kvar att jobba med innan jag verkligen kan leva fullt ut, så känner jag att detta var nog ett av det bästa som kunde hända mig. Det kunde blivit så mycket värre, jag kunde blivit inlagd, jag kunde fått medicin som jag måste ta dagligen, jag kunde fått en utmattningsdepression eller så kunde jag dött. Ja, man kan dö av stress.

Jag hade tur. Jag sökte hjälp i tid och fick hjälp i tid. Om det hade gått längre hade säkert något av de ännu värre sakerna kunnat hända mig. Jag är så tacksam för min mamma och mina vänner som jag har. Har sagt det tidigare men finns inga ord för hur mycket de betyder för mig och jag vet nu att jag måste sluta tvivla och att jag aldrig mer borde tvivla på dom. Jag har mått dåligt flera gånger tidigare och dom finns alltid där för mig så hade verkligen inte klarat det annars. <3


Även fast jag varit 100% nu i Januari så har jag under hela höstterminen gått en teaterkurs på Lördagarna. Det har ju varit som ni vet en väldigt upp och ner höst men jag har ändå försökt att gå på lektionerna och göra uppgifterna så gott jag kan. Ibland trodde jag inte att jag skulle orka, men jag lyckades och vi hade ett litet uppspel den 14 Januari.

Jag tror teatern är det som varit det bästa med denna hösten och ljuset i det hela som har hänt. Jag fått lära känna många nya människor och fått vänner som jag hoppas ska vara för livet. Jag har även fått mycket support av lärarna och min härliga grupp som jag vill tacka något oerhört, särskilt den lilla gruppen som satte ihop vår pjäs. <3

The black angels rules!! :D 

Hoppas verkligen jag får träffa dom mer i framtiden!


Så trots mycket dåligt så finns det ju alltid något bra i det hela och jag tror jag verkligen har funnit något bra, för just nu ser det mer ut som att jag bara har dåliga dagar i ett bra liv. Har massa hemliga planer som kommer komma upp här lite senare när jag är helt 100% säker. Men kan säga redan nu att jag kommer fortsätta läsa teater denna våren, jag kommer börja dansa, jag kommer börja testa lite nya hobbys, jag kommer åka till Island och förhoppningsvis lära känna fler nya människor. :) 

Jag kommer även försöka hålla denna bloggen mer uppdaterad och skriva fler inlägg. Har tänkt att jag ska börja skriva mer om psykisk ohälsa, tips på hur man kan hantera stress, mina erfarnheter, mina resor och fler saker som jag tycker är intressanta. Jag har även en konstblogg som jag kan länka i något annat inlägg. Jag har tänkt att jag ska försöka bli mer aktiv där till våren eftersom det blir mycket att göra allt på samma gång som sagt xD


Ha de bra! Seeyu <3



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helén - 21 januari 2018 11:29

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 9759567688"

Av Helén - 30 december 2017 00:15


Många av er har säkert läst om många stora profiler som hade så många planer inför 2017 och vill verkligen göra det till "Sitt år". Även jag var en av dom. 2016 var by far ett sorgligt år då många artister och stora stjärnors ljus slocknades. Samtidi...

Av Helén - 13 november 2017 20:15

Fem saker jag är bra på Uttrycka mig och beskriva hur jag känner i skrift Ta tag i saker  Göra spellistor på spotify Finnas där, även fast jag ibland varit sämre på det Våga vara mig själv            Fem saker jag älskar med min k...

Av Helén - 23 oktober 2017 10:00

Hej hörni!  Det märks att det är höst ute när det blåser så mycket så att fönstret låter och jag lyssnar på den enda The Smiths- låt jag har på min osamhängande spotifylista.  Nu har jag inte skrivit något på 2 månader och det har hänt lite saker...

Av Helén - 17 augusti 2017 15:57

Efter mycket om och men så är den äntligen upp!   Tog bara 3 månader att få klart den (Sorry for that guys!!).  Titta gärna om ni har lust men varnar er att det är inte den bästa kvallen eller ens särskilt rolig. Var bara där en dag och dessutom ...

Presentation

En blogg som uppdateras när jag känner för det!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2018
>>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv - Äldre inlägg

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards